Mindful eten. Want met aandacht eten, betekent meer genieten.

Mindful eten. Want met aandacht eten, betekent meer genieten.

mindful eten anna santens blog knolkool vegan gezond

 

Lekker eten, daar houden we toch allemaal van? Maar genieten we wel echt bewust van ons eten? Blijven we met onze aandacht bij ons eten? Weten we wat we eten? De manier waarop we met ons eten omgaan is niet altijd zo liefdevol. We eten gehaast, we doen intussen andere dingen en vaak kunnen we niet navertellen wat we nu precies geproefd hebben.

Wat er ontbreekt is bewustzijn en aandacht én laat dat nu net de kern zijn van mindful eten. Maar wat houdt dat dan precies in? Als je mindful eet, leer je rustiger eten, bewuste eetkeuzes maken en mild zijn voor jezelf. In deze blog ontdek je er meer over.

Mindful eten is ontstaan vanuit de Mindfulness-methode. Mindfulness is met bewuste aandacht in het hier en nu zijn, op een niet-oordelende manier. Mindful eten gaat over het gebruiken van mindfulness om volledige aandacht te geven aan je ervaringen, sensaties en lichamelijke signalen tijdens het eten. Het gaat niet persé over wat je eet, maar ook om bewustwording van hoe en waarom je eet.

"Mindful eten gaat over het gebruiken van mindfulness om volledige aandacht te geven aan je ervaringen, sensaties en lichamelijke signalen tijdens het eten." 

Je staat stil bij de ervaring die eten je geeft, van moment tot moment. Dat doe je zonder te oordelen. Je ervaart dus wat er is, zonder dat je er iets aan probeert te veranderen. Je geniet intenser, je eet minder, je eet rustiger, je proeft meer, je eet al snel gezonder.

De opzet van mindful eten is op een gezonde en bewuste manier leren omgaan met voedsel. Wat eet je? Waarom eet je? Door mindful te eten neem je niets weg. Je voegt wel aandacht toe. Je eten smaakt beter. Je krijgt een betere vertering omdat je trager eet en daarnaast ga je automatisch minder eten.

Er zijn geen regels, je hoeft niets te bereiken en het kan niet mislukken. Je hoeft je alleen maar bewust te zijn van wat er gebeurt. Dit gaat uiteraard niet vanzelf. Oefenen helpt om je ‘aandachtsspier’ te ontwikkelen. Aan de basis van mindful eten liggen dan ook aandachtsoefeningen of meditaties. 

Onderstaande tips & tricks helpen je op weg:

  1. Ga zitten en word je bewust van je ademhaling. Sluit je ogen en adem een aantal keer diep in en uit. Eet in een rustige omgeving met zo min mogelijk afleiding: geen radio, tv, boek/krant...
  2. Pas je porties aan. Eet kleinere porties, neem kleinere happen en bepaal op voorhand hoeveel je wil eten of drinken. (tip: eet met chopsticks ☺️ )
  3. Neem voldoende (maal)tijd. Breng voedsel langzaam naar je mond, eet trager en kauw grondig. Probeer daarnaast ook eens te pauzeren tijdens het eten, door bijvoorbeeld je bestek even neer te leggen.
  4. Gebruik je zintuigen. Besteed aandacht aan geur en kleur, textuur en smaak. Als je afdwaalt, haal je je aandacht simpelweg terug naar de sensatie van het eten.
  5. Stop met eten als je voldaan bent.

Mindful eten is een geweldige manier om de kwaliteit van je leven te verbeteren en je gezondheid naar een hoger niveau te tillen. Minstens zo belangrijk is het om te leren vriendelijk voor jezelf te zijn. Bij mindful eten horen geen regels of voorschriften hoe het precies moet. Je leert luisteren naar jezelf, naar je lichaam, je hoofd en je hart. Het streven is niet om het perfect te doen, maar om ontspannen te zijn in je eetgedrag.

Consumeer zo dat je lichamelijke én je geestelijke gezondheid ermee zijn gediend. (Thich Nhat Hanh)

Ontdek meer inspiratie, info & tips omtrent een bewuste, gezonde levensstijl op: